/KIJK 23-24

KIJK 23-24

KIJK 2023

Kom je ook kijken op 29 november 2023?
Dé avond waarop de onderbouwleerlingen van film en vormgeving het gebouw op de Pieter de Hoochstraat 29 omtoveren tot één grote expositieruimte!

De poster is gemaakt door eerstejaars leerlingen Vormgeving:
Philippine van Kuilenburg
Sara Schellekens
Noortje van Ettinger

Programma

Programma KIJK 29 november

18.45 uur        Inloop in de T-Spot

19.00 uur        Gezamenlijke opening in de T-Spot

19.10 uur        Eerste vertoning van de films in de lokalen

19.10 uur        Presentaties vormgeving in de lokalen

19.40 uur        Vrij rondlopen in de ruimtes van film en vormgeving

20.40 uur        Einde programma

   

Film leerjaar 1

Lokaal S18 (eerste etage)

Na enkele korte opdrachten aan het begin van het schooljaar is leerjaar 1 aan de slag gegaan met de eerste grote opdracht van het jaar: het Fotoverhaal. Bij deze opdracht verzonnen de leerlingen verhalen bij een zelfgekozen en meegenomen foto en vertaalden ze dat verhaal vervolgens naar een beeldverhaal in 15 foto's. Bij de productie van deze 15 bewerkte foto's gebruiken de leerlingen de technieken geleerd in de parallel lopende minor Photoshop en zetten ze de eerste stappen in de basistechnieken voor geluidsopname en filmmontage.

Tijdens KIJK! presenteren we graag de Fotoverhalen, althans de lopende projecten, want het werk is nog niet af. Ouders wordt gevraagd om feedback te geven en mee te denken. Daarnaast laten we de resultaten zien van de minor Photoshop, waarbij filmposters bedacht en gemaakt moesten worden voor (nog) niet bestaande films.

 

Vormgeving leerjaar 1

Klas 1.6 in lokaal S23 (eerste etage)
Klas 1.7 in lokaal S20 (eerste etage)

De eerstejaars hebben deze eerste periode kennis mogen maken met verschillende technieken, de school, hun omgeving en elkaar.

In deze eerste paar maanden is er al veel ontdekt en gemaakt.

We zijn het jaar begonnen met de Wijksafari, waarin de leerlingen een wandeling hebben gemaakt langs verschillende kunstwerken in de buurt, onderweg werden er opdrachten uitgevoerd en van alles verzameld. Met de verzamelde informatie en het gevonden materiaal hebben de leerlingen vervolgens in groepjes een trofee of souvenir van de wijk gemaakt. Bij de Bouwkeet hebben de leerlingen gewerkt met hout, metaal, textiel en de 3D-printer in professionele werkplaatsen. Door de korte opdrachten leerden zij basistechnieken die ze op school verder kunnen onderzoeken. Tijdens de minor Zine maken hebben de leerlingen gezamenlijk aan een Tijd-schrift gewerkt, waarbij ieder een spread met een thema als uitgangspunt kreeg om in te vullen met inzichten uit de huidige tijd. Hoe zou het zijn om het Tijd-schrift over een aantal jaar weer terug te zien? Bij de film-minor hebben de leerlingen een filmposter voor een zelfbedachte film gemaakt in photoshop. En tot slot het Maakblok, tijdens dit blok volgen de leerlingen lessen van docenten van de andere richtingen: theater en film. Er zijn onder andere verhalen geschreven en er zijn rozijnen onderzocht. Ja, u leest het goed! Kijk uw ogen uit!

 

Film leerjaar 2

Lokaal S30 (tweede etage)

Het tweede jaar staat in het teken van filmgrammatica, ofwel de regels van het filmen, die cyclisch geleerd en beoefend worden in vele kleine opdrachten gedurende de eerste maanden van het schooljaar.

De leerlingen maken kennis met: camerastandpunten, perspectieven, point of views, de kijkas, jump cuts en camerabewegingen. Deze toepassingen dragen sterk bij aan de beleving bij de filmkijker.

Later, vanaf februari wordt al het geleerde ook toegepast in twee grotere filmprojecten.

Tijdens KIJK! Presenteren we graag in lokaal S30 de resultaten van enkele van deze oefeningen.

Daarnaast laten we zien wat de leerlingen bij de minor Geluid hebben gemaakt. In deze lessen hebben ze leren luisteren en zijn ze bewuster geworden van de geluiden van alledag. En dat alles geluid produceert. Ze hebben met zelfopgenomen, zelfgemaakte en zelfontdekte geluiden een soundscape of een ritmische geluidscompositie gemaakt - abstract en spannend!

De minor geluid is te beluisteren en te bekijken op enkele computers in lokaal S11.

 

Vormgeving leerjaar 2

Lokaal S32 (tweede etage)

 De tweedejaars zijn tijdens deze eerste periode aan de slag gegaan met verhalen. Tijdens het schilderblok is de nadruk gelegd op het leren van verschillende schildertechnieken en -stijlen. Om dit vervolgens toe te passen in de schilder eindopdracht: het maken van een “verhalend schilderij”. Dit betekent dat de leerlingen in elk schilderij een verhaal vertellen met de verf zonder het gebruik van woorden. Kun je al de verhalen lezen uit de schilderijen? Tijdens de minor zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het maken van een "Graphic Novel". Ook hier bedachten zij een verhaal, een ervaring, een herinnering die zij uitbeelden op A3. Tijdens het Maakblok hebben zij ook kennis kunnen maken met de andere richtingen als film en theater waarin het maken centraal stond.

 

Film leerjaar 3

Lokaal S34 (tweede etage)

Naast de minors die in het teken staan van het analyseren van licht en fotografie en enkele montage oefeningen, hebben de leerlingen gewerkt aan een korte Halloweenfilm waar natuurlijk een zak snoep in voor moest komen.

 

Vormgeving leerjaar 3

Lokalen S5 en S7 (begane grond)

 Leerjaar 3 is bezig geweest met het analyseren en het vertalen van een tweedimensionaal beeld naar een driedimensionaal beeld. Zij doken hiervoor de kunstgeschiedenis in en zochten zelf een bekend of minder bekend schilderij uit waar zij een ruimtelijke vertaling gingen maken. Om dit te kunnen, moesten ze eerst goed leren kijken. We hebben het Euromast park bezocht om te oefenen met perspectief tekenen en te zoeken naar 'doorkijkjes' en gelaagdheid in het landschap. Hoe ervaar je ruimtelijkheid in de openbare ruimte? Hoe kijk je en ervaar je schaal? Ook hebben we gekeken naar verschillende voorbeelden van decors en maquettes tot kunstwerken die spelen met gelaagdheid om geïnspireerd te raken en te oefenen met ruimtelijk kijken. Tijdens het Maakblok zijn alle leerlingen van leerjaar drie tenslotte door elkaar heen gehusseld en zijn zij aan de hand van een bepaald thema het experimentele maakproces ingedoken. 

 

Met dank aan:

Docenten film
Genja Ferschtman - Ridley, Jaco Kruidenier, Marcel van der Linden

Docenten vormgeving
Isis Bakker, Remty Elenga, Susanne de Kraker

Techniek
Eric Boxman, Jim Verhaeren

Productie
José Linssen